Ervaar je de uitdagingen van de superdiverse context in jouw gemeente? Komt het belang van een breed gedragen inclusief en horizontaal integratiebeleid meermaals naar boven? Eén van de prioriteiten daarin is een toegankelijk onthaalbeleid voor nieuwe inwoners.
De manier waarop je nieuwe inwoners in je gemeente de eerste maanden onthaalt, kan ervoor zorgen dat ze zich welkom voelen en hun weg vinden naar de diensten en organisaties die ze nodig hebben (onderwijs, huisvesting, werk, vrije tijd, …). Nieuwe inwoners verwelkomen, informeren en doorverwijzen, is een kernproces van lokale besturen. Het is een eerste focus om tot een gedragen horizontaal integratiebeleid te komen!
Wij ondersteunen je via materialen, praktijkvoorbeelden, vorming en begeleiding. Zo kan je op een efficiënte en effectieve manier nieuwe inwoners – met extra aandacht voor anderstaligen en mensen met een buitenlandse herkomst – verder helpen.
Hoe kan je werken aan een toegankelijk onthaal?
Dit zijn voorbeelden van bouwstenen die deel kunnen uitmaken van een toegankelijk onthaalbeleid.
Medewerkers begeleiden
Breng de medewerkers van je gemeente de kennis, competenties en houdingen bij om nieuwe inwoners van buitenlandse herkomst te onthalen. Hoe verzorg je bijvoorbeeld een kwalitatieve dienstverlening voor anderstaligen aan het loket?
Instroom monitoren en een omgevingsanalyse maken
Om nieuwe inwoners gericht te onthalen, ken je best hun profiel en noden. Monitor de instroom en maak een omgevingsanalyse lokale diversiteit. Breng de doelgroepen in kaart.
Afstemming met andere diensten coördineren
Als nieuwkomers zich voor het eerst aanmelden bij de gemeente, is het belangrijk dat ze correct doorverwezen worden naar interne en externe partners. Bekijk hoe je voldoende afstemming en coördinatie realiseert tussen alle betrokken diensten: het college van burgemeester en schepenen, OCMW, politie, buurtwerk, onderwijs, buitenschoolse kinderopvang, vrijwilligersverenigingen en het Agentschap Integratie en Inburgering, …
Helder communiceren over je aanbod
Bekijk hoe je de informatie over het aanbod in je gemeente toegankelijk kan maken voor nieuwe inwoners: in helder Nederlands of in een contacttaal.
Initiatieven opzetten om nieuwkomers de weg te wijzen
Je kan toeleiders, buddy’s en vrijwilligers inzetten om nieuwe inwoners wegwijs te maken in je gemeente.
Heb je een vraag of wil je advies?
Contacteer ons: