Voor organisatoren van taalstimulerende initiatieven

Als organisator van een taalstimulerende activiteit moet je met heel wat richtlijnen en aandachtspunten rekening houden. Laat je inspireren door literatuur, onderzoeken maar ook concrete tips om jouw activiteiten inhoudelijk, thematisch en praktisch op te stellen.

Ondersteuning nodig?

Heb je als organisator een vraag of nood aan begeleiding? Contacteer onze consulenten integratie in jouw regio.

Het Agentschap Integratie en Inburgering biedt vormingen, workshops, advies en begeleidingen op maat van jouw initiatief aan. Je kan bij ons onder meer terecht voor:

  • Hoe zorg je ervoor dat je oefenkans kwaliteitsvol is?
  • Hoe creëer je een rijke taalomgeving?
  • Hoe maak je je activiteit toegankelijk?
  • Hoe ga je om met meertaligheid? Hoe communiceer je met anderstalige ouders?
  • Hoe laat je kinderen en jongeren proeven van het vrijetijdsaanbod in jouw gemeente?
  • Hoe ga je om met racistische en discriminerende uitspraken?
  • Wil je jouw project verankeren in het reguliere aanbod van de gemeente?
Handleiding voor organisatoren

Publicatie taalstimulerende activiteiten voor kinderen en jongeren in de vrije tijdIn deze publicatie vind je als organisator 12 handvaten voor de werking van jouw taalstimulerende activiteit. Van de locatiekeuze en doelstellingen tot methodieken en partners zoeken: we geven je tips en ervaringen mee per stap. We staven de inhoud met praktijkvoorbeelden.

Maak van zomerscholen droomfabrieken!

Kinderen en jongeren leren taal in interactie met de wereld, door dingen te doen die aansluiten bij hun interesses. De belangrijkste taaltaak van een vrijetijdsinitiatief is via leuke Nederlandstalige activiteiten het Nederlands losweken van het ‘moeten’ en het Nederlands voor de kinderen een positievere waarde geven als ‘vriendentaal’. Zo maakt het Nederlands verbinding mogelijk met andere kinderen en jongeren.

jongeren-voetbal

Draaiboek 'een oefenkans Nederlands organiseren' van Jan Strybol

Jan Strybol van Dictaal ontwikkelde een website over de theorie van taalverwerving en is een kennisbasis voor organisaties die een oefenkans Nederlands als tweede taal (NT2) aanbieden. Deze site focust niet op taalstimulering bij kinderen en jongeren, maar is opgebouwd rond taaloefenkansen voor volwassenen. Als je de juiste filters aanvinkt, kan je er wel een schat aan informatie vinden die ook voor jouw taalstimulerende activiteiten voor kinderen en jongeren bruikbaar zijn.

Naast de nodige kennis vind je er ook handige tips, methodieken, materialen en voorbeelden uit de praktijk.