Wil je als lokaal bestuur, organisatie, particulier, ... een oefenkans Nederlands organiseren? Of organiseer je er al een en wens je bij te sturen?
We kunnen je op verschillende manieren ondersteunen:
- Adviseren bij opstart
- Vrijwilligers ondersteunen (vorming, uitwisseling, …)
- Bestaande initiatieven bijsturen
- Hiaten in het aanbod detecteren
- Nieuw aanbod oefenkansen (helpen) uitbouwen
Neem contact met ons op via nederlandsoefenen@integratie-inburgering.be.
Let wel, voor ondersteuning rond Nederlands oefenen in de steden Antwerpen, Brussel en Gent kan je terecht bij respectievelijk Atlas, HVN Brussel en Amal. Voor de Vlaamse Rand werken we samen met vzw ‘de Rand’.
Taaliconen gebruiken
De taaliconen zijn vier symbolen. Je kan ze gebruiken op je website, op je flyers, in de UiT-databank… Ze tonen hoeveel Nederlands je nodig hebt om een activiteit comfortabel te volgen. Het symboliseert ook dat je welkom bent om je Nederlands te oefenen tijdens de activiteit.
Hoe begeleid je een kwaliteitsvolle oefenkans Nederlands?
Wil je een oefenkans Nederlands begeleiden en vraag je je af hoe je dat het best aanpakt? Ontdek wat een ‘kwaliteitsvolle oefenkans' juist is. We geven ook aandachtspunten en tips mee en dagen je uit om die in de praktijk toe te passen. Aan de hand van oefeningen kan je je kennis testen.
Oefenkansen Nederlands organiseren en begeleiden
Wil je een oefenkans Nederlands voor anderstaligen organiseren? Leuk! We helpen je graag. Of je begeleidt al een oefenkans en wil dat nog beter doen? Ook dan helpen we je met tips en ondersteuning op maat.
Week van de anderstalige klant
Anderstaligen krijgen de kans hun Nederlands te oefenen in de winkel om de hoek. Winkeluitbaters kunnen tonen dat anderstaligen gerust in het Nederlands iets kunnen bestellen bij hen, ook al maken ze soms fouten.
Wat kan je doen om wie Nederlands leert te helpen? Hoe kan je taaldrempels verlagen in je dienstverlening? Met kleine inspanningen kan je een groot verschil maken! Het Agentschap Integratie en Inburgering heeft tal van publicaties en vormingsactiviteiten die je hierbij kunnen ondersteunen.
Hoe leer je Nederlands als tweede taal?
Waarom leert de ene persoon sneller Nederlands dan de andere? Waarom maakt iemand vaak dezelfde fout? Hoe kan je als Nederlandstalige helpen?
Luistertaal
Je kan je gesprek in luistertaal voeren wanneer je gesprekspartner niet voldoende Nederlands spreekt voor het gesprek. Je spreekt één taal (bv. Nederlands) en je gesprekspartner spreekt een andere taal (bv. Frans). Als jij Nederlands spreekt, hoort je gesprekspartner Nederlands, wat het taalverwervingsproces ook ondersteunt. Opgelet, hou rekening met de taalwetgeving in je organisatie.
Vormingsaanbod toegankelijk communiceren
Doorheen het jaar kan je bij ons terecht voor vorming om de toegankelijkheid van je communicatie en dienstverlening aan te scherpen. In al onze regio's hebben we een aanbod rond duidelijke gesproken taal, duidelijke geschreven taal en doeltreffend communiceren.
Werk je voor een lokaal bestuur, organisatie, ... en kom je vaak in contact met anderstalige nieuwkomers? Plaats onze display aan jouw onthaal, loket of bureau. Zo laat je anderstaligen weten dat ze rustig Nederlands kunnen oefenen bij jou. Aan de achterzijde van de display vind je enkele nuttige tips om te communiceren met anderstaligen die Nederlands leren.
Krijg je inwoners aan het loket die Nederlands willen leren? Verwijs hen door naar het dichtstbijzijnde contactpunt van het Agentschap Integratie en Inburgering. Op basis van een intake en een test verwijzen we anderstaligen door naar het meest geschikte aanbod Nederlands als tweede taal (NT2).
Soms moeten burgers een taaltest Nederlands afleggen. Om de Belgische nationaliteit te verkrijgen bijvoorbeeld, of voor een sollicitatie bij een openbaar bestuur of school. Er zijn testen mogelijk voor niveau A1, A2, B1 en B2. Stuur mensen die zo’n bewijs nodig hebben, naar een van onze contactpunten. Onze consulenten maken een afspraak in een testcentrum.