Binnenkort is het zover: terug naar school. Maar geen klaslokaal voor leerkracht maatschappelijke oriëntatie Carol Pietro. De meeste cursussen vinden tegenwoordig online plaats. De start van het nieuwe schooljaar betekent voor haar twintig nieuwe gezichten op het scherm. Hoe verloopt zo'n online cursus?
Carol geeft al twaalf jaar met heel veel enthousiasme les in het Spaans en in het Nederlands. “Elke opstart is het weer spannend”, vertelt Carol. “Gaat het voor alle cursisten lukken om online aan te sluiten? Soms zijn na een kwartier nog maar tien van de twintig cursisten online. Gelukkig krijgen we elke eerste les hulp van een opstartondersteuner. Dat is een collega die de ontbrekende cursisten opbelt en probeert om ze online te krijgen. Meestal is een extra woordje uitleg voldoende en kunnen we met een beetje uitstel starten.
Een online cursus maatschappelijke oriëntatie is meer dan gewoon les volgen. Cursisten moeten ook opzoekwerk doen en zelfstandig taken kunnen maken. Niet evident. Zo loopt het voor sommige cursisten na een aantal lessen toch nog mis, omdat oefeningen maken met verschillende apps te moeilijk blijkt. Dan is het zoeken naar manieren om de cursist snel bij te spijkeren.”
Afwisseling
Sinds juli 2022 werkt elke leerkracht maatschappelijke oriëntatie met het online leerplatform Google for Education. Cursisten gaan hun virtuele klas binnen via Google Classroom. Daar kunnen ze de online les volgen, taken opvolgen en indienen, een vraag stellen aan de leerkracht, lesmateriaal terugvinden … “De overstap naar dit nieuwe leerplatform was voor veel leerkrachten niet makkelijk”, vertelt Carol. “We kregen gelukkig veel ondersteuning en vorming. De leerkrachten vormen ook echt een hechte groep: we ondersteunen elkaar en helpen elkaar verder. En we zijn creatief in het zoeken naar afwisseling: een quiz via een app, een opdracht via Google Forms of Padlet.
Een cursus duurt drie tot vier uur of op zaterdag zelfs zes uur. Welke cursist houdt het vol om zes uur naar een scherm te staren? Dan is afwisseling echt wel nodig! Dat geldt trouwens ook voor de leerkracht”, lacht Carol. “Een tip: wil je terug focus van je cursisten in de online les? Vraag dan wat ze ’s middags gegeten hebben. Zo’n vraag breekt de les, zorgt even voor afleiding. Daarna heeft iedereen terug energie en is er weer focus.”
Digitale toekomst
Carol gaf vorig jaar ook twee fysieke cursussen. Als je Carol vraagt waar haar voorkeur ligt, hoeft ze niet lang na te denken: “In een fysieke les verloopt het contact en de interactie met en tussen de cursisten veel vlotter. Daar haal ik zelf ook enorm veel energie uit. Cursisten die wat meer geïsoleerd leven, bloeien open dankzij het sociale contact. Een online cursus verzamelt cursisten uit heel Vlaanderen en Brussel. Willen cursisten afspreken om samen iets te gaan drinken, dan blijkt de afstand meestal een groot obstakel.
Maar ik zie ook echt wel de voordelen van een online les: cursisten kunnen veel sneller instappen, ze moeten zich niet verplaatsen, en heel belangrijk, hun ICT-vaardigheden staan na de lessenreeks helemaal op punt. Onlangs nog zei een cursist me: “Voor de cursus was ik blij als ik de computer kon opstarten, nu kan ik documenten opstellen, met Google Forms werken, een presentatie opmaken in PowerPoint … en dat allemaal zonder de hulp van mijn kinderen!” Zalig toch, zo’n reactie! Dan besef ik ook weer dat we ons steentje bijdragen aan een digitale toekomst.”