In deze pijler leer je je bewust worden van je eigen beeldvorming en hoe die invloed heeft op je werk.
Een kort overzicht van hoe je aan bewustwording werkt:
- Casus: ken je doelgroep
Waarom bereikt een bepaalde communicatie niet de groepen die je wil bereiken? - Hoe werkt beeldvorming?
We vormen ons voortdurend een beeld van anderen. Onze beeldvorming beïnvloedt niet alleen ons denken en voelen, maar ook ons handelen. - Welke invloed hebben stereotypen en vooroordelen?
De beelden die we van anderen hebben, zijn niet altijd onschuldig. - Hoe word je je bewust van jouw eigen stereotypen en vooroordelen?
Aan de hand van enkele oefeningen leer je stereotypen herkennen en doorbreken. - Hoe maak je beeldvorming bespreekbaar?
Maak beeldvorming bespreekbaar en ga samen met je collega’s op zoek naar nieuwe perspectieven. - Hoe ga je op zoek naar andere perspectieven?
Ontmoeting met anderen levert gegarandeerd nieuwe inzichten op. Het draagt bij tot een effectiever en meer gedragen lokaal beleid. - Hoe veranker je beeldvorming in beleid?
Door bij de formulering en de uitvoering van beleid kritisch te kijken naar onderliggende aannames, wordt (onbedoelde) ongelijkheid tegengegaan of voorkomen.