Beeldvorming in beleid opnemen, heeft veel voordelen:
- Je bent alert voor (eigen) stereotypen en vooroordelen.
- Je kan (onbedoelde) ongelijkheid tegengaan en voorkomen.
- Je benadrukt het belang van beeldvorming.
- Je motiveert anderen om ermee aan de slag te gaan.
Beeldvorming is relevant voor heel veel verschillende diensten: samenleven, personeel, communicatie, diversiteit, integratie, participatie, onderwijs of veiligheid. Je kan er op twee manieren beleidsmatig aan werken:
- Je benoemt beeldvorming expliciet als thema waaraan je wil werken. Je zet rechtstreekse acties op binnen dit thema, zoals medewerkers opleiden in de impact van beeldvorming.
- Je werkt onrechtstreeks aan beeldvorming als effect in andere opdrachten, zoals inclusieve communicatie opnemen in je taalbeleid of een inclusief hr-beleid.
Praktijkvoorbeelden
- Sint-Niklaas nam inclusieve beeldvorming op in hun diversiteitsprogramma.
- Gent verankerde beeldvorming in hun personeelsbeleid.
- Mechelen schreef een strategische nota rond Diversiteit en Gelijke Kansen, waarbij ze actief inzetten op een positief narratief over inclusie en diversiteit in de stad.