Inclusieve communicatie is de manier waarop je in een superdiverse samenleving communiceert om zo veel mogelijk mensen te bereiken en te betrekken. Deze communicatie is helder geschreven, herkenbaar en vrij van stereotypen.
Een circulair proces
Inclusief communiceren is een circulair proces waarbij je alle betrokkenen ziet als communicatiepartners die elkaar beïnvloeden. Dat proces heeft gevolgen voor de hele organisatie. Het vereist een plan, een samenwerking en aanpassingen.
Hoe dat inclusieve communicatieproces in de praktijk werkt? KIS maakte het kompas voor inclusieve communicatie, dat uitgaat van vier richtinggevende stappen in een cyclus:
- Bewust worden van je eigen positie en aannames, als organisatie en als mens.
- Lokaliseren van belangen en belanghebbenden.
- Overeenkomsten vinden tussen die belanghebbenden.
- Verschillen erkennen en daar rekening mee houden.
Door dit kompas te volgen, kom je los van het traditionele communicatiemodel met een zender, boodschap en ontvanger. In plaats daarvan let je op bestaande machtsverschillen tussen groepen. Je doorloopt het proces bewust.
(H)erkenning en begrip
Inclusieve communicatie zorgt ervoor dat mensen zich (h)erkend voelen in hun veelzijdigheid. Je spreekt ze aan op een manier die voor hen authentiek aanvoelt. Representatie is bovendien een krachtig middel om stereotypen en vooroordelen te doorbreken. Het heeft een positieve impact op hoe de samenleving diversiteit ziet.
- ‘Machtig Middelkerke’ is een participatieproject waarbij inwoners, verblijvers en toeristen kunnen meehelpen om het beeldmateriaal over Middelkerke te bepalen.
- Laat je inwoners deelnemen aan je (communicatie)campagne. Zo betrek je inwoners actief bij de uitvoering en representeren ze zichzelf. Stad Antwerpen werkte in haar campagne 'Allemaal Antwerpenaar' met verhalen en foto’s van echte inwoners.
- Stad Roeselare lanceerde het Samenlevingsplan 'Iedereen #VANRSL'. Ze creëren meer verbondenheid tussen alle Roeselarenaars en gaan uitsluiting tegen.
- Stad Mechelen startte het project 'De Mensen Maken de Stad', waarbij ze verhalen en anekdotes van diverse inwoners verzamelen op een online platform.