In deze pijler leer je bewust en inclusief te communiceren. Zonder stereotypen en vooroordelen, met aandacht voor inclusiviteit en samenleven in diversiteit. Zo bereik je meer en verschillende mensen. Communicatie is een krachtig middel om beeldvorming positief te beïnvloeden.
Een kort overzicht van hoe je aan inclusieve communicatie werkt:
- Casus: wat laat je zien?
Welke impact heeft een communicatiecampagne op de samenleving? - Hoe leer je jouw doelgroep beter kennen?
Leg contact met je doelgroep. Doe onderzoek naar hun wensen en noden. Stel persona’s op om je boodschap beter te kunnen afstemmen. Wees je daarbij bewust van je eigen stereotypen en vooroordelen. - Wat is inclusieve communicatie?
Door hierop in te zetten, bereik je zoveel mogelijk verschillende inwoners. - Hoe communiceer je inclusief?
Wees aandachtig voor representatie, taal, beelden en toegankelijkheid. Zet inclusieve communicatie bovenaan de beleidsagenda om het meeste impact te hebben. - Hoe dragen verhalen bij aan een genuanceerde beeldvorming?
Verhalen creëren empathie. Ze maken identificatie mogelijk. - Hoe ga je om met weerstand?
Toon begrip en zoek naar een gemeenschappelijke basis. - Hoe veranker je inclusieve communicatie in beleid?
Erken inclusieve communicatie breed in jouw organisatie.