Je brengt je boodschap met specifieke beelden en woorden. Die bepalen mee welke delen van de werkelijkheid je wel of niet onder de aandacht brengt. Aan deze framing kan je niet ontsnappen in communicatie. Het kan zowel positief als negatief zijn.
Vermijd negatieve frames aan de hand van volgende tips::
- Wees empathisch met de mensen uit je doelgroep: erken hun bezorgdheden. Zo ga je toxisch polarisatie tegen.
- Vermijd elke vorm van veralgemening of clichébeelden van de doelgroep.
- Maak de brug naar counterframes: kaders die nuanceren.
Voorbeeld van framing in het migratiedebat (OtherTalk):
Frame | Counterframe |
---|---|
Controle: de toestroom van vluchtelingen en migranten verloopt ongecontroleerd. De oplossing is een pragmatisch beleid. | Win-win: nieuwkomers dragen bij tot onze economie en sociale welvaart. Het is een win-winsituatie voor iedereen. |
- Bij OtherTalk ontdek je wat de frames ‘controle’, ‘win-win’ en andere inhouden.
- Wil je aan de slag met nieuwe narratieven en frames? De toolkit 'verbindend en overtuigend communiceren over migratie in vijf stappen' van OtherTalk zet je op weg.